Förbättra din SEO med content marketing

Händer som skriver på laptop. Illustrerar sambandet mellan SEO och content marketing

SEO och content marketing hänger ihop och det är ett ömsesidigt förhållande. Sökmotoroptimering har en naturlig plats inom ramarna för nästan all innehållsmarknadsföring. Genom att synas i Google får du fler kunder. Men det omvända gäller också – en genomtänkt plan är idag en förutsättning för att lyckas med SEO.

I denna artikel berättar Christian Rudolf från Topdog varför content marketing är viktig för din SEO.

Innehållsmarknadsföring vs SEO

Först är ett par definitioner på sin plats:

Vad är content marketing?

Content marketing handlar om att bygga ett förtroende och skapa lojalitet hos din målgrupp genom att publicera värdefullt innehåll som svarar på deras frågor.

Till skillnad från traditionell reklam som försöker sälja en produkt eller tjänst ”rakt upp och ner” ger content marketing svar på kundens eller besökarens funderingar.

Med hjälp av innehållsmarknadsföring associeras varumärket med expertis och hjälpsamhet. Det gör bland annat att budskapet lättare når fram, varumärket når en större målgrupp och att besökarna lättare konverterar till köpare.

Vad är SEO?

SEO eller sökmotoroptimering handlar om att skapa förutsättningar för att en sajt och dess innehåll ska ranka bättre i Google och andra sökmotorer i syfte att få fler besökare.

Det finns flera sätt att arbeta med sökoptimering. Exempelvis tekniska förbättringar för att göra sajten snabb och lätt att indexera, innehåll på webbplatsen (on page) och länkbygge från externa sajter (off page).

Därför behövs content marketing för SEO

Du behöver content marketing för din SEO eftersom du måste ha riktigt bra content för att ranka och få besökare till din webbplats.

Det var länge sedan man systematiskt kunde lura sökmotorerna att ranka innehåll som egentligen inte förtjänar att ligga på plats ett bland sökresultaten. Men än idag är det många som tror att SEO handlar om att ”trycka på ett antal knappar”, att ”optimera” enligt en hemlig formel och att det går ut på att ”lura” Google för att hamna först. Det är fel uppfattning. Låt mig förklara varför.

Google försöker ge användarna vad de vill ha

När Google lanserades 1998 gjorde tjänstens överlägsna användarupplevelse att Altavista och andra tidiga söktjänster snart förpassades till historien. Sedan lanseringen har det ständigt kommit nya uppdateringar i algoritmen.

Google genomför regelbundet större uppdateringar men det sker justeringar nästan dagligen. Syftet är att göra sökupplevelsen bättre – att ge användarna vad de verkligen letar efter.

Varje gång det kommer en ny större uppdatering hoppas sajtägare världen över att de ska klara sig och inte straffas av den senaste algoritmuppdateringen och tappa ranking och trafik.

Fokusera på användarna genom content

Vad många ännu inte förstår är att SEO inte handlar om att lista ut vilka rankingsignaler man missat, vilka ”knappar” man skulle ha tryckt på och vilka man skulle ha undvikit. Istället handlar det om att fokusera på användaren och på innehållet på sajten.

Det är också vad Google säger:
”As explained, pages that drop after a core update don’t have anything wrong to fix. […] We suggest focusing on ensuring you’re offering the best content you can. That’s what our algorithms seek to reward.” Källa.

Visst, i takt med att Google utvecklas krävs kunskap och insikt i olika aspekter av SEO för att lyckas, inte minst det tekniska. Det gäller att hänga med. Men det viktigaste av allt missas alltför ofta: Bra content som svarar på din målgrupps frågor är ren dynamit för din sökmotoroptimering.

Ska du tillämpa 80/20-regeln på din SEO så sätt upp en rejäl strategi för din innehållsmarknadsföring. Planera vilket innehåll du ska producera och sätt sedan igång och publicera. Var hjälpsam mot dina användare och svara på deras frågor. Här kan du läsa mer om hur man går tillväga. Här kan du läsa mer om hur man går tillväga.

Konkreta tips för att förbättra SEO med content marketing

  • Förstå vad dina kunder letar efter. Gör nyckelordsresearch och titta på vad konkurrenterna skriver om.
  • Skapa en innehållsplan (content plan) där du planerar det innehåll som ska produceras.
  • Skriv artiklar som verkligen svarar på användarnas frågor. Uttömmande och hjälpsamt, aldrig ytligt eller repetitivt. Content kan också vara video, audio och grafik.
  • Visa att du är en auktoritet på området och att ditt content är trovärdigt (Google kallar detta för EEAT – Experience, Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness).
  • Länka internt mellan olika artiklar för att hjälpa användaren att hitta rätt och för att Google ska förstå sammanhangen.
  • Använd också gärna andra kanaler för innehållsmarknadsföring. E-postmarknadsföring, sociala medier och native marketing kan göra att din sökmotoroptimering fungerar ännu bättre.
  • Skapa gärna också innehåll som kan delas i olika kanaler (sociala medier, e-post) och som många kan tänkas vilja referera till, exempelvis genom att länka eller genom delningar på Instagram, Twitter, TikTok eller Facebook.
  • Använd gärna delvis ChatGPT för SEO och content marketing men glöm inte att du måste vara hjärnan bakom allt. Faktagranska och redigera.
  • Duktiga skribenter och projektledare är fortfarande överlägsna AI om du vill få ut maximalt resultat av din innehållsmarknadsföring. Ta gärna hjälp av en byrå.
  • Glöm inte att mäta och följa upp!

Fler konkreta tips finns att ta del av hos Topdog. Följer du dessa och tipsen ovan för att med content marketing förbättra din SEO och skapa värdefullt innehåll för dina användare, slipper du gå och tänka på hur du ska försöka ”lura” algoritmen. Därmed minskar också risken radikalt att din sajt drabbas av en core update i framtiden.

Och inte minst – din innehållsmarknadsföringsstrategi gör säkert att du får nya kunder på köpet!


Om författaren
Christian Rudolf är grundare och VD på SEO-byrån Topdog, tillika en av Sveriges främsta experter på content marketing. Han har 15 års erfarenhet inom digitala medier och 11 års specialisering inom SEO. Genom åren har han hjälpt många stora svenska företag att synas i Google och få nya kunder.