Så kan du förbättra din e-handels SEO med ChatGPT

Skärm som visar chatgpt

AI och ChatGPT är på allas läppar. Med så kallad generativ AI kan plötsligt kan vem som helst snabbt skapa en text med några enkla instruktioner. Det är inte felfritt, men används AI rätt kan den snabba på och förbättra contentproduktionen rejält. Detta gäller inte minst för dig som har en e-handel.

I detta inlägg berättar Topdog sökoptimering hur du kan använda ChatGPT för att förbättra din e-handels-SEO.

Hur fungerar ChatGPT?

Har du inte redan provat bör du göra det genast. Du bildar dig snabbt en uppfattning om fördelarna med AI. Har du redan testat vet du hur enkelt det är att komma igång och generera förvånansvärt bra texter.

Så här fungerar det:

  1. Gå till chat.openai.com och skapa ett gratis konto.
  2. Längst ner finns en textruta. Här kan du skriva instruktioner till AI-algoritmen. Detta kallas för prompt. Testa att skriva vad som helst, till exempel ”skriv en produkttext om en hundkoja”.
  3. ChatGPT matar ut ett svar direkt på skärmen. Är du nöjd kopierar du texten och klistrar in den på din sajt. Är du inte nöjd kan du antingen generera en ny version eller skriva en ny prompt.

Hur kan ChatGPT förbättra din e-handels SEO?

Det behövs ofta bra och rikligt med content för att lyckas med SEO. Inte minst webbutiker behöver en stor mängd innehåll för att få sajten att ranka högt i Google. Vi talar om produkttexter, kategoritexter och varumärkestexter. Kanske även filtertexter och en blogg.

Att anlita skribenter för detta omfattande arbete är dyrt. Att skriva allt själv tar för lång tid. Din tid gör dessutom större nytta på annat håll.

Med ChatGPT får plötsligt varje e-handlare möjlighet att verkställa en omfattande contentproduktion på kort tid. Att ChatGPT är enkelt utformat med ett chattinterface hindrar det inte från att vara både mångsidigt och kompetent.

Fördelarna är många:

  • Lägre kostnad – programmet är helt gratis.
  • Högre kvalitet – du får genomgående högre och jämnare kvalitet på texterna.
  • Mer kvalitativt jobb för content editors – full och direkt kontroll över hela textproduktionen.
  • Snabbare process – du behöver inte vänta på skribenter.

Vad kan ChatGPT göra för din e-handel?

När vi talar SEO finns det många saker som ChatGPT kan bidra med. Några exempel:

  • Skriva produkttexter, kategoritexter och varumärkestexter.
  • Förslag på ämnen och upplägg i bloggen.
  • Skriva artiklar till bloggen.
  • Ge tips på aspekter som saknas i en befintlig text.
  • Skriva meta description och title.
  • Skapa FAQ.

Samma teknik kan användas även till sådant som inte är direkt SEO-relaterat. Exempelvis kan den användas för att skriva nyhetsbrev, skapa skräddarsydda produktrekommendationer och svara på kundfrågor via chatt. Allt detta gör webbsajten bättre, vilket kan påverka rankingen positivt i förlängningen – och försäljningen givetvis.

Exempel på SEO-promptar i ChatGPT

Låt oss nu titta på några konkreta exempel på ChatGPT-promptar för e-handels SEO.

Produkttext

För de flesta webbshoppar är produkttexter ett riktigt bekymmer. Fram tills nyligen har det funnits två alternativ. Ett har varit att ta leverantörernas produkttexter. Tyvärr är det dåligt för SEO då det ger en massa duplicerat innehåll.
Alternativet har varit att låta någon skriva texterna. Det går bra om du har ett litet antal produkter men med flera hundra eller flera tusen produkter som de flesta butiker har blir det dyrt.

Med ChatGPT kommer vi runt detta problem.

Så här kan en prompt till en produkttext se ut:
“Skriv en produkttext till en e-handelsproduktsida för produkten AI Sunscreen från tillverkaren Topdog. Inkludera en kort introduktionstext, produktbeskrivning och huvudegenskaper. Texten ska beskriva produkten och främja till att köpa denna produkt. Texten ska innehålla rubrikerna H2, H3 och en lista (max 4 punkter) över produktfördelarna. Inkludera sökorden “AI Sunscreen”, “solkräm”, “solskydd”, “spf 30” Maxlängd: 150 ord

Använd information ur texten nedan:
“Ger ett säkert solskydd omedelbart. Optimal balans av UVA- och UVB-filter. Minskar risken för solallergi. Vitamin E bekämpar fria radikaler. Det första solskyddet som också skyddar dina kläder mot gula fläckar orsakade av UV-filter. Vattenresistent. Solskyddsfaktor SPF 30. Passar alla hudtyper, även känslig hud.” ”

Så här kan resultatet bli:

Produkttext skapad av ChatGPT

Är du inte helt nöjd är det bara att modifiera prompten tills det blir bra.

Kategoritext

Du har säkert hört att kategoritexter är bra för SEO. Det många inte vet är att det är ett stort resursslöseri att betala en skribent att skriva 200 – 500 ord per kategori.

Precis som med produkter har de flesta e-handlare ett stort antal kategorier och underkategorier. Det är ett omfattande jobb att skriva texter för allt detta.

Dessutom är det produkterna, inte kategoritexten som är det primära innehållet på kategorisidorna. Kategoritextens roll är främst att ge lite extra information till Google. Det är sällan någon av besökarna läser den.

Det går utmärkt att skapa kategoritexter med ChatGPT i detta syfte.

Här är ett exempel på en prompt för en kategoritext:
”Agera som en teknisk skribent och skriv text till en kategorisida på en e-handelssajt. Texten ska innehålla en introduktionstext och brödtext med rubrikerna H2, H3. Inkludera minst ett av sökorden “iphone”, “köpa iphone” och “smartphone” i texten, Och minst ett av sökorden i varje rubrik. Sidan ska handla om iPhones. Inkludera information om iPhone-modeller och varianter. Inkludera vilka huvudegenskaper användaren ska titta på för att välja rätt iPhone. Lägg till land och stad i texten som [Land] och [Stad]. Maxlängd 200 ord.”

Så här kan resultatet bli:

Kategoritext skapad av ChatGPT

Samma upplägg kan användas för varumärkestexter (exempelvis ”Husqvarna gräsklippare”) och filtertexter (exempelvis ”T-shirt, herr, gul”).

Meta description och title

Varje sida som du publicerar bör ha en title och en meta description. Title är den klickbara rubrik som dyker upp för ditt content i Google och andra sökmotorer. Description är den korta beskrivning som följer.
Bra title och description innehåller nyckelord, förmedlar en nytta för användaren och berättar mer om vad sidan handlar om. Skriver du dessa rätt kan du få fler besökare genom att genomklickningsfrekvensen ökar.
Produktsidor, kategorisidor och varumärkessidor kan alltså få betydligt mer organisk trafik genom välskrivna title och description. ChatGPT kan underlätta även detta arbete:

”Skriv en title och description för en e-handelssida som säljer iPhones. Inkludera huvudsökorden “köpa iphone” och “ny iphone” i både title och description. Förmedla också nyttan för användare och vad sidan handlar om. Title ska vara 55–60 tecken och description max 150 tecken.”

Så här kan resultatet bli:

Title och description skapade av ChatGPT

Ytterligare ett sätt är att installera pluginet WebChatGTP och sedan använda den här prompten:

” Web search results:
{web_results}
Current date: {today}
Using the provided web search results, write a comprehensive meta-title, meta-description and
H1 for page about {query} ”

Här finns en video där jag visar hur man gör.

Jag använde “iphone 14” som query och här är ett exempel på hur resultatet kan bli:

Exempel på Title och description skapade av ChatGPT i kombination med ett plugin

FAQ

Genom att lägga in vanliga frågor och svar (FAQ) i ditt content kan du förbättra användarupplevelsen (UX), undanröja besökarens tvivel, öka e-handelns trovärdighet och få med viktiga sökfraser. Allt detta är bra för SEO.
FAQ kan passa såväl på enskilda produkter som i kategorier, varumärkessidor och i blogginlägg. ChatGPT är bra på att snabbt skriva bra frågor och svar som du kan klistra in:

“Skriv en FAQ om att köpa iPhone. Utgå från strukturen Vad? Hur? När? Varför? och skriv 4 frågor och korta svar. Svaren ska bestå av max 35 ord.“

Så här kan resultatet bli:

FAQ skapad av ChatGPT

Är det OK att använda AI för SEO?

Ja. Google har inte längre någon policy mot att AI används för att generera innehåll. Du får inget algoritmiskt straff för att du använt ChatGPT. Däremot har Google uttryckligen sagt att AI-producerat innehåll måste skötas av en människa.

Du som skapar content med AI bör alltså se till att kontrollera allt innehåll och redigera vid behov. Att korrekturläsa är ändå en god idé eftersom ChatGPT inte är helt felfritt. Ibland hittar den på saker när den inte vet (så kallade hallucinationer) och ibland smyger sig stavfel in.

Likväl kan du öka hastigheten på contentproduktionen och din e-handels SEO markant genom att använda AI. Du kan publicera stora mängder kvalitetsinnehåll på kort tid och till en mycket låg kostnad.


Om författaren
Christian Rudolf är VD och grundare på Topdog, en av Sveriges främsta SEO-byråer tillika contentbyråer. Han har 15 års erfarenhet inom digitala medier. De senaste 11 åren har han specialiserat sig på sökmotoroptimering och har hjälpt en lång rad framstående e-handlare att bygga upp en strategi för sin närvaro online, utveckla sin digitala marknadsföring och förbättra sin synlighet i Google.