Driftinformation

Slutsynkning av filssystem för disksystem ( Löst )

Vi har nu vårt nya disksystem i full funktion och allt ser bra ut. Dock behöver vi göra en slutsynkning i vårt storagekluster och vi kommer starta detta kl 24.00 inatt lördag. Det finns en risk, även om den är mycket liten att något går fel och då kan vi få några timmars nertid. Denna synkning berör dock inte eposttjänsterna, utan enbart diskutrymmet för webbplatser.

Uppdatering 00:35: Synkning gick utmärkt och allt är klart!

Uppgradering av hårdvara för disksystem ( Löst )

Vi fick problem med slutsynkningen av diskdata, efter vårt disksystemsbyte i måndag, som gjorde att alla våra kunders webbsidor låg nere i natt och imorse, vi är tillbaka  och synkningen blir klar under dagen. Om din webbsida inte ut som den gjorde sist, beror det på att all data inte har synkats än. Vi ber alla våra kunder att undvika att uppdatera eller ändra något på sin hemsidor idag tills synkningen är klar. Om du ändrar något så händer inget, men dina ändringar du gör idag kan gå förlorade.

Dagens arbete påverkar inte email, men under arbetet den 11:e kom email in till fel system mellan kl: 05:00 - 15:00, och om du saknar något email från måndagen så hör av dig till oss så synkar vi in det till ditt konto. Det går tyvärr inte att synka alla kunder samtidigt.

Uppdatering 13:15: Nu är alla konton synkade så nu kan man arbeta med sin webbsida utan problem!

Uppgradering av hårdvara för disksystem ( Löst )

Vi kommer inatt och imorgon förmiddag att utföra en stor uppgradering av vårt disksystem med helt ny hårdvara och därför kan seghet och andra problem uppstå. Detta då vi redan för 1-2 veckor sedan började få problem, främst pga ökad kundtillströmning. Vi hoppas dock att det inte ska medföra allt för stora problem för våra kunder och vi ber om förståelse för uppgraderingen som kommer medföra ökad prestanda.

Den 11:e kommer epost vara avstängt från kl 23.00 - 05.00. Och webbsidor kommer ligga nera mellan 09.00-11.00 den 12:e.

Uppdatering 12:00: Migreringen till nytt disksystem har inte alls gått som vi tänkt. Det mesta gick tyvärr fel och drivrutiner för SAN:et fick systemet att krascha. Webb ligger fortfarande nere, men email ska fungera och vi fortsätter att arbeta på att få upp detta så snart som möjigt.

Uppdatering 16:45: Epost ska nu fungera, och webbsidor kommer fungera under kvällen, senast tidigt imorgon bitti.

Uppdatering 18:45: Alla tjänster är nu uppe, och det ser ut som det nu äntligen fungerar riktigt bra. Vi hoppas nu på ökad prestanda och stabilitet framöver och vi beklagar verkligen om detta har drabbat dig. Om du har något som inte fungera som det ska så hör av dig till vår support.

Under arbetet den 11:e kom email in till fel system mellan kl: 05:00 - 15:00, och om du saknar något email från måndagen så hör av dig till oss så synkar vi in det till ditt konto. Det går tyvärr inte att synka alla kunder samtidigt.

Problem med disksystem ( Löst )

Idag har vi problem med en fördröjning av backup på vårt diskssytem som gör att alla webbsidor hos oss går mycket segt. Problemet blev löst under dagen.

Synkning av mysql01 replikering ( Löst )

Vi kör replikering av alla databaser i skydd mot att en databasserver går ner eller går sönder, vilket är unikt och inatt behöver vi synka mysql01's replikering. Detta gör att alla sidor som använder mysql01 (detta berör inte andra databasservrar) kommer att ligga ner mellan 3:30-05:00 den 4:e. Vi beklagar de eventuella problem detta kan medföra våra kunder.

Problem med för många anslutningar mysql01 ( Löst )

Vi har inatt haft problem med mysql01, där vår kunder fått felet att mysql har haft för många anslutningar. Den övre gränsen för mysql01 hade nåtts (max_connections) och vi löste det genom att höja gränsen, som borde varit högre från första början och vi beklagar de problem som våra kunder haft som har mysql01. De kunder som har andra databasservrar har inte blivit påverkade.

Sega sidor idag från kl. 14.00 ( Löst )

Vi uppgraderade alla php versioner till senaste version, inkl. att vi lade in php 7.3 igår. Idag fick vi märkliga problem med php 7.1 som gjorde att sidor slutade svara, ingen kund rapporterade tyvärr detta, men vi själva märkte att något inte stod rätt till under eftermiddagen och vi gick vi igenom allt och det ser nu ut att ha löst sig. Vi beklagar problemen som detta kan ha givit våra kunder.

Problem med disksystem ( Löst )

Vi har just nu problem med vårt disksystem, och detta gör att samtliga våra tjänster just nu ligger nere. Tekniker arbetar på problement och vi beräknar att vi är tillbaka online igen runt 09:40

Problem med disksystem ( Löst )

Vi har problem med vårt disksystem som bör vara löst inom några minuter.

Underhåll av disksystem ( Löst )

Vi kommer utföra underhåll på vårt disksystem och alla tjänster kommer ligga nere under arbetet.