Just nu flyttar du gratis till EgenSajt
Logga in Webmail Kontakta oss

Kunskapsbank
Ekonomi, avtal och köp
Vanliga frågor och svar

Vanliga frågor och svar

Här har vi samlat de vanligaste frågorna när det gäller Ekonomi, avtal och köp.

Tveka inte att höra av dig till oss om du inte hittar svaret på din fråga!

Bild på ekonomi & fakturor

 
 

1. Hur kan jag betala? -

Du kan välja att betala via bankgiro, banköveföring, kreditkort, PayPal, Payson och Swish. Du kan välja betalsätt under Mitt konto > Mina uppgifter och under Mina betalningsuppgifter. Betalar man med banköverföring (inte bankgiro) ger vi dig extra rabatt på 6%! Att tänka på är dock att banköverföring tar upptilll 1 bankdag och vi ser betalningen samma dag om den görs innan kl 11 och dagen efter om den görs efter kl 11.

 
 

2. Hur lång avtalstid har ni? -

Vi tillämpar förskottsbetalning, vilket innebär att våra avtalstider sträcker sig till nästa betalningstillfälle.

 
 

3. Fakturor och betalningsvillkor på 30 dagar -

Måste jag betala inom den tiden, eller går det till inkasso sedan? Nej, betalningsvillkor på 30 dagar betyder bara att fakturan kommer makuleras efter 30 dagar om den inte betalas. Alla våra tjänster aktiveras efter betalning. Du bör därför betala en faktura så snart du kan, eftersom priset kan uppdateras om det sker förändringar på inköpspriser för registrering och förnyelse och annat under fakturans betaltid. Priset på fakturan kan endast garanteras samma dag den är utställd och kan därför inte garanteras utan kan uppdateras. En obetald faktura anses vara en uppsägning och inga kravbrev eller liknande kommer att skickas till dig. EgenSajt vill att du som kund ska kunna känna dig trygg! Tjänsten eller domänen kommer att avslutas och faktura kommer att makuleras om du inget gör. Men vi uppskattar ändå att du säger upp enligt nedan och berättar för oss varför du vill säga upp ditt webbkonto. Du slipper dessutom då att påminnelser skickas flera gånger.

 
 

4. Hur säger jag upp en domän? -

En domän betalar man i förväg för 1 eller flera år. En domän är således inget abonnemang som man behöver säga upp och i själva verket kan man inte säga upp en domän, eftersom man redan har betalt i förväg för den tid man valde vid betalningen. När domänen sedan ska förnyas skapas en faktura automatiskt om man inte har valt att sätta Förnyas till Nej för domänen. Betalar man inte en skapad faktura kommer domänen efter ett tag att avaktiveras för att senare försvinna helt och bli ledig för nyregistrering. Du kan närsomhelst i kontrollpanelen och i domänsektionen välja att klicka för att inte förnya domänen och då kommer inga förnyelsefakturor. Skulle en faktura för förnyelse redan ha skapats blir den då makulerad. Men om du inte vill ha domänen och inte gör någonting så kommer fakturan att makuleras efter 30 dagar, men du kommer dock få flera påminnelser. Se bild nedan hur man klickar på FörnyasJa blir Nej.

 
 

5. Hur säger jag upp ett webbkonto eller tjänst? -

Logga in på på ditt konto och gå till Mitt konto > Mina tjänster och välj uppsägning i menyn Tjänst - hosting i det aktuella webbkontot i tabellen. Se bild nedan. När du säger upp ditt webbkonto så kommer ev. webbsida och e-post sluta att fungera dagen efter kl 09:00 om du valde att det ska avslutas direkt och annars efter betald periods slut. Eventuellt skapad faktura kommer automatiskt att makuleras.

Notera: Om du endast vill ha e-post ska du istället nedgradera, se följande information.
Notera: Om du säger upp ditt webbkonto så säger du inte upp dina domäner, dessa kommer ligga kvar i ditt konto. Det är endast tjänster som webbsida och e-postkonton som försvinner. Om du enbart har e-postvidarebefodring på domänen så kommer dessa att fortsätta att fungera.

 
 

6. Har man ångerrätt? -

Vi erbjuder 30 dagars öppet köp, utom på köp av ssl-certifikat och domäner.

 
 

7. Jag vill att ni raderar mitt konto, går det? -

Om du har köpt något av oss inom de 7 senaste åren så kan vi inte radera ditt konto, däremot kan vi stänga det. Har du däremot inte köpt något inom de 7 senaste åren så kan du höra av dig till oss för att radera det. Inaktiva konto raderas sedan efter 7år, se gärna vår integritetspolicy för mer information.

 
 

8. Våra momsregler? -

Vi tar inte ut någon moms för företag med säte i annat land än Sverige med giltigt VAT-nr, inom EU. För privatpersoner tar vi ut samma momsats som gäller för det land man bor i.

 
 

9. Hur betalar jag från utlandet? -

Du väljer banköverföring på fakturan och kontouppgifter visas på fakturan.

 
 

10. Hur ändrar jag mina kontaktuppgifter? -

Gå till Mitt konto > Mina uppgifter

 
 

11. Hur går jag tillväga för att överlåta mitt webbkonto eller domän till någon annan? -

För att byta ägare på webbkonto och/eller domän (överlåtelse) behöver man ladda ner följande blankett som både nuvarande och blivande ägare behöver skriva under. Skanna sedan in blanketten och skicka den via epost till registry@egensajt.se. Observera att vi behöver blanketten i digitalt format, det går inte att skicka den till oss via brev. Vi behandlar normalt ärenden inom 2-3 dagar.

Om det istället gäller ägarbyte av enbart domäner kan detta göras enligt denna artikel.

 
 

12. Administrerar ni eller äger alla domäner? -

Kort och enkelt svar: Nej. Vi äger och driver endast domänen www.egensajt.se med dess innehåll. Alla andra domäner och webbsidor ägs, drivs och administreras av våra kunder. Vi kan tyvärr inte förmedla några kontakter till våra kunder och framför inte heller synpunkter eller klagomål till dem. För att kontakta ägaren för en domän och/eller webbsida kan man använda internetstiftelsens kontaktformulär.

 
 

13. Varför kostar det pengar att transferera en domän till er? -

De flesta toppdomäner, inkl. .com/.net/.org har en transfer kostnad som motsvarar ett års förnyelse. Men man förlorar dock ingenting, domänen förnyas 1 år utöver domänens nuvarande giltiighetstid. Dock är det gratis att transferera tex. .se, .nu samt .fi domäner.

 
 

14. Hur fungerar er bankrabatt? -

Numera tar alla betalmetoder ut en avgift och det enda betalsättet idag som inte har några avgifter alls är banköverföring eller transferering. D.v.s. man betalar inte som vanligt via bankgirot utan man gör en direktöverföring från sitt bankkonto till vårt bankkonto. Så om du vill få en rabatt på dina fakturor behöver du byta betalsätt till banköverföring. Rabatten motsvarar ungefär den kostnad de andra betalsätten tar ut. Bankrabatten är f.n. 6% och dras av på priset när man väljer banköverföring som betalmetod. Alla priser på vår hemsida visas med rabatten inräknad. Du bör dock tänka på att varken bankgiro eller banköverföring är direktbetalningsmetoder, dvs de kan ta upptill en bankdag innan vi får pengarna. Detta är viktigt att känna till eftersom tjänster och/eller domäner sätts upp automatiskt efter betalning.

Om du vet med dig att du inte kommer betala via banköverföring och/eller vill se priserna inkl. moms kan du välja detta i vår prisväljare, se bild nedan, och du bör då välja någon av direktbetalningsmetoderna, kreditkort, paypal, payson eller Swish. Payson erbjuder även direktbetalning via internetbank.

 
 

15. Jag har betalat er dubbelt. -

Betalningen bockas av som vanligt mot den betalda fakturan och beloppet läggs tillgodo automatiskt i ditt konto. Tillgodohavandet dras sedan av på din nästa faktura eller fakturor. Om du däremot önskar att få återbetalt beloppet kan vi göra detta om beloppet överstiger 200kr och då kan du be om utbetalningen och du behöver även skicka oss ditt bankkontonummer om betalningen gjordes via banköverföring eller bankgiro.

 
 

16. Hur länge dröjer det innan en faktura registreras som betald? -

Betalning registreras direkt vid kreditkort, Payson, PayPal och Swish samt banköverföring tar 1-3 timmar och om den görs efter runt 14-15-tiden kommer betalning in nästa bankdag och betalar man via bankgiro innan kl 10 kommer det in efter kl 15 samma dag, annars bankdagen efter.

 
 

17. Jag använder inte mitt webbkonto, varför skickar ni en faktura? -

Så länge man inte säger upp sitt webbkonto så skickar vi en faktura 30 dagar innan kontot förfaller. Man kan emellertid säga upp sitt konto både före och efter en faktura har skapats utan problem, se gärna punkt 5 ovan. Så även om du inte har någon domän aktiv i ditt webbkonto eller använder kontot på något sätt så kan inte vi veta vad du har för planer eller om du planerar att lägga till en domän senare eller liknande. Dvs. vi sitter inte och analyserar om du som kund verkar använda ditt webbkonto eller inte, för detta är omöjligt att göra.

Hjälpte svaret dig?