Kunskapsbank

Kunskapsbank
Domäner & DNS
Aktivera e-post på en domän

Aktivera e-post på en domän

Om du beställer ett webbkonto med domän är e-post normalt sett redan aktiverat på domänen. Om inte så visar vi hur du aktiverar e-post på en domän. Vi visar även hur du kan ändra till extern mail server samt hur du ändrar till Google Apps.

 
 

Steg 1 - Gå till domän -

Gå till Kontrollpanel > Domäner och till submenyn E-postserver under Ingen

 
 

Steg 2 - Välja e-postserver -

Nu får vi upp en dialogruta där vi kan välja e-postserver.

 
 

Steg 3 - Välja e-postserver och Spoof record (spf record)-

 

Alternativ 1: Välj EgenSajts e-postservrar (Standard)

Välj helt enkelt Standard i dropdown menyn och Spara. I detta exemplet kan vi inte välja Webbkonto då vi inte har något.

 
 

Alternativ 2: Välj EgenSajts e-postservrar (Standard) och webbkonto

Välj helt enkelt Standard i dropdown menyn och Spara. I detta exemplet kan vi välja ett Webbkonto då vi inte har något. Om du har fler webbkonton på ditt konto kommer dessa upp här.

 
 

Alternativ 3: Välj Google Apps e-postserver

Genom att välja Google Apps får du rätta förinställda inställningar och mx inlägg för att använda Google Apps.

 
 

Alternativ 4: Använd anpassade inställningar

Om du vill använda andra e-postservrar kan du helt enkelt fylla i den här och välja att även fylla i Spoof inlägg (Spf är inte obligatoriskt, men rekommenderat)